Pada kali ini kami ditugaskan untuk mencari satu bahan atau alat untuk dijadikan sebagai analogi tradisi kepada moden. Saya telah memilih satu adat yeng diamalkan oleh masyarakat dahulu kalasehinggalah ke hari ini (berlaku perubahan) iaitu adat melenggang perut.
Melenggang perut lebih dikenali di selatan semenanjung manakla di sebelah utara digelar kirim perut. Adat ini dijalankan apabila usia kandungan mencecah 7 bulan dan untuk kandungan yang pertama. Tujuannya:
- untuk meletakkan kedudukan bayi di tempat yang sepatutnya iaitu kepala bayi di hadapan pintu rahim. Ini penting bagi memudahkan ibu bersalin dan bayi tidak lemas dan songsang.
- mengetahui jantina bayi.
- memulihkan semangat ibu mengandung.
- sebagai sokongan moral dengan meraikan ibu hamil dalam satu majlis.
Bidan akan diupah untuk melangsungkan adat tersebut dan pihak keluarga haruslah menyediakan bahan-bahan yang diperlukan semasa upacara tersebut. Antaranya:
- tujuh helai kain yang berlainan warna.
- pisau.
- limau 7 biji.
- bunga 7 warna yang berbau harum.
- air 2 bekas.
- kelapa.
- sebiji minyak kelapa atau minyak urut.
- wang pengeras sebanyak $1.25 di dalam tepak.
Setelah semua barang tersebut disediakan, tok bidan akan memulakan upacara.
- Bunga yang berlainan warna akan diceraikan. Limau akan dipotong serta dimasukkan dalam 2 bekas air yang disediakan. Kemudiannya 2 bekas air tersebut akan dicampur dalam satu baldi. Ibu mengandung akan dimandikan oleh tujuh orang tua.
- Selepas itu, kain akan dibentangkan secara melintang sehelai demi sehelai. Ibu yang hamil akan dibaringkan di atas kain tersebut. Kemudiann perut ibu akan diurut dengan minyak untuk membetulkan kedudukan bayi.
- Kelapa yang sudah dikupas, dan dibuang sabut akan digulingkan secara perlahan-lahan di atas perut ibu, ke atas ke bawah sebanyak tujuh kali. Pada kali yang ketujuh kelapa akan dilepaskan dan dibiarkan bergolek tanpa ditahan untuk mengelakkan ibu mengandung mendapat kesukaran waktu melahirkan. Tok bidan akan memerhatikan kedudukan muka atau mata kelapa semasa buah kelapa itu berhenti. Jika mata kelapa itu menghala ke atas, bayi itu adalah lelaki dan jika ke bawah adalah perempuan.
- Sejurus itu, bidan akan memegang satu hujung kain lapisan atas sekali dan kain itu diangkat sambil dilenggang-lenggang badan si Ibu. Dari sinilah terbitnya perkataan melenggang perut. Kain itu akan ditarik keluar dari bawah badan ibu. Perbuatan ini akan dilakukan sehingga habis 7 helai kain dan kain yang paling bawah akan diberikan kepada bidan berserta dengan kelapa, beras, damar, sirih pinang dan wang pengeras.
Kebiasaannya pada hari tersebut akan diadakan kenduri. Ibu mengandung yang akan melalui upacara ini akan dipakaikan pakaian baru dan cantik. Pada zaman dahulu, masyarakat kuat berpegang kepada adat ini sehinggakan ibu yang pertama kali mengandung diwajibkan melakukan upacara ini. Misalnya, di Besut terdapat keluarga yang masih mengamalkan adat ini sehingga ke hari ini.
Namun begitu, setiap negeri mempunyai kepercayaan yang berbeza. Begitu juga dengan bahan yang digunakan. Ada yang menggunakan bahan seperti:
- anak kelapa yang baru tumbuh, anak pisang yang baru tumbuh dan anak tebu yang baru tumbuh.
- buah kelapa tua- digolekkan atas perut ibu hamil.
- air sebuyung, limau nipis, bunga 7 jenis seperti bunga melur, bunga kenangan, bunga cina- untuk mandi bunga bagi menguatkan semangat ibu mengandung.
- mayang pinang muda- untuk menghalau dan menjauhkan kuasa ghaib. Mayang tersebut akan dijampi terlebih dahulu sebelum dipukul secara perlahan berlapikkan tangan kiri bidan di atas paha ibu mengandung.
- kelapa muda- dijampi dan diberi minum, kelapa tua dibuat minyak selusuh.
- benang mentah, sirih sepiak, daun kelapa dan kemenyan- sebagai 'pelepas' untuk menghalau penunggu juga dibacakan jampi.
MODEN DAN ISLAM
Seiring dengan kemajuan teknologi serta penghayatan Islam menyebabkan berlakunya perubahan kepada adat ini dan hanya sebahagian yang masih mengamalkannya, namun dengan melakukan perubahan. Hal ini demikian kerana, adat ini dikatakan pengaruh daripada Hindu yang sudah jelas bertentang dengan ajaran Islam. Antaranya:
- penggunaan jampi serapah.
- buah kelapa yang digunakan untuk mengetahui jantina bayi (kelapa buah yang digunakan dalam pemujaan Hindu)
- bidan
- adat itu sendiri tidak wujud dalam Islam
- unsur syubhat (meragukan).
- niat yang salah iaitu perlu mengadakan upacara ini untuk memastikan bayi selamat sedangkan hakikatnya kita harus memohon dan berdoa kepada Allah supaya kandungan dan ibu selamat.
Selain itu, adat tersebut diwujudkan kerana pada zaman dahulu tidak ada teknologi yang boleh memastikan kedudukan bayi selamat. Tambahan pula, institusi bidan atau bomoh sangat dipercayai oleh masyarakat dahulu kala. Kemunculan teknologi juga antara penyebab adat tersebut tidak lagi diamalkan.
- mesin ultrasound- mengetahui jantina bayi.
- alat pengesan jantung bayi- mengetahui bayi sihat atu tidak.
- doktor pakar-untuk kes bayi yang songsang.
Dari segi perspektif Islam, unsur-unsur syubhat yang terdapat dalam adat tersebut menyebabkan adat tersebut tidak lagi diamalkan untuk mengelakkan berlakunya perkara yang khurafat dan juga syirik. Islam menolak unsur yang meragukan kerana bimbang boleh menyebabkan akidah terpesong. Melalui soal jawab yang saya baca, sebolehnya perkara yang boleh menimbulkan unsur syubhat atau bidaah haruslah dielakkan dan jika tidak bercanggah dengan Islam boleh diamalkan.
Namun masih terdapat juga segelintir masyarakat yang melakukan tetapi dengan melakukan perubahan supaya tidak bercanggah dengan Islam. Contohnya sepupu saya sendiri mengadakan adat melenggang perut dengan mengadakan solat hajat dan doa selamat dan mengurut sahaja. Tidak lagi melibatkan daun sirih, buah kelapa, wang pengeras, kain batik, jampi serapah dan sebagainya. Kebanyyakkan yang mengamalkan adat ini memanggil orang kampung untuk solat bagi keselamatan ibu dan anak serta mengadakan kenduri sahaja.
Kemunculan teknologi moden seperti mesin ultrasound dan doktor-doktor pakar serta kaedah kelahiran yang pelbagai menyebabkan masyarakat kini tidak lagi melakukan adat ini. Mereka lebih selesa merujuk kepada hospital dan doktor-doktor pakar berbandang agakkan dan urutan sahaja.